donderdag 19 december 2013

Feestje: Rocky Road

Zo, daar ben ik weer! Even een tijdje niks gepost ivm drukte met studie, stage en werken, maar nu heb ik even tijd gemaakt.
Met een plak kerststol van de lidl (die is echt wel lekker voor die prijs!) in mijn mond gepropt schrijf ik dit artikel.. Haha, echt belachelijk eigenlijk.. heb zo'n hele stol gekocht (ze zijn best groot), en ik moet hem helemaal alleeeen op eten, want mijn huisgenoten lusten niet (sukkels, jullie missen wat; het is god-de-lijk).. ennnnn oh.. hij is al bijna op.. Jeetje.. nouja, ik ontbijt vanaf nu ook elke dag met dat spul, en vul mijn lunch er ook mee aan. Na de kerst kan ik ook even geen kerststol meer zien, maar damn. ik raak er vast nooit op uitgekeken!

Goed, terug naar dit blog.. Vorige week ben ik van afdeling gewisseld op mijn stage, wat ook een wisseling van teams betekende voor mij, en dat kon ik niet zomaar ongeopgemerkt voorbij laten gaan; daarmee doel ik op TRAKTEREN.
Ieder afscheid, nieuwe fase, geboorte, huwelijk, vakantie, vrije dag, verhuizen, enz. enz. is een reden voor mij om te trakteren (zelfs als het niks met mij te maken heeft, dan trakteer ik gewoon voor een ander).
Goed, andere stageplek dus, en ik wilde iets snels, iets makkelijks, maar ook iets heel lekkers maken. Duss, rocky road it isss.
Wanneer ik amper tijd heb, maar toch iets wil trakteren, kom ik meestal hierop uit.. Gewoon omdat het zo snel gaat, je maar een paar ingrediënten nodig hebt, je het in de koelkast pleurt, en zo verder kan met je dagelijkse bezigheden..

De ingrediënten: Ik kocht wat repen chocola, en voor de rest keek ik wat ik in huis had.. Wissel hier met gerust hart in.. Kan niks fout aan gaan (oke, neem het niet te letterlijk, vers fruit of pastasaus zal hier niet lekker door smaken, maar dat snap je vast;))

- 2x reep melk chocolade 100 gr. (student tip: gewoon de meest cheape nemen, maakt voor mij in de smaak echt niets uit)
- 1x reep pure chocolade 100 gr.
- 50/75 gr. roomboter; beetje op gevoel
- Handje Rozijnen (geweld)
- Marsmellows (ik nam van die grote en knipte die ik 4'en, maar je kan ook de mini-versie nemen)
- Leftover pepernoten; sla deze tot moes maar laat er ook wat grotere stukken tussen zitten
- Strooisels (ik had suikerbloemetjes)


Die vierkante dingen zijn het dus he, die andere waren mijn chocolate cupcakes..

Bereiding:
1. Pak een bakvorm met vierkante vorm (rechthoekig zoals een cakeblik kan ook) en bedek deze ruim met folie.
2. Doe de rozijnen, geplette pepernoten en marsmellows in een kom.
3. Smelt de boter in een steelpannetje. Wanneer deze bijna helemaal gesmolten is, voeg je alle chocolade in blokjes toe. Doe dit niet op het allerhoogste vuur, anders heb je kans dat een deel van je chocola verbrand en dat wil je niet!
4. Wanneer de chocolade helemaal gesmolten is, haal je het pannetje van het vuur (en draai je natuurlijk je gas uit), en voeg je 3/4 van dit mengsel bij de rozijnen, pepernoten en marsmellows. De rest giet je even in een ander (koud) kommetje. Niet in de hete pan laten zitten, anders koekt het alsnog aan..

5. Meng het mengsel chocola/rozijn door elkaar, en giet dit in je bakvorm. Druk even met de achterkant van een lepel, spatel o.i.d. aan.

6. Giet hierna de chocola uit het kommetje over dit mengsel, en verdeel het.

7. Nu versier je dit prachtstuk met wat strooisels. Ik gebruikte dus suikerbloemetjes omdat ik een meisje-meisje ben, maar je kan voor een geboorte bijv. ook heel goed die roze/blauw-witte muisjes gebruiken of maak er iets anders leuks van.

8. Zet je bakvorm nu minimaal 2 uur in de koelkast, lik de lepels af die je gebruikt hebt, en ga wat anders doen.

9. Na 2 uur, of wanneer je deze rocky road nodig heb, haal je het uit de koelkast, even wachtennnn en in blokjes snijden. Smullen!

Nou.. misschien dat ik nog een artikeltje voor de kerst plaats, maar anders.. Hele fijne kerstdag allemaal; geniet van het samen zijn, gezelligheid en lekkere eten!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten