zondag 26 januari 2014

Gezonde & Vegan Havermoutmuffins met banaan

Joehoeeee!


Ik heb zo'n lekker ontbijtje op zonet.. Gister de hele dag gewerkt en daarna gelijk even een borrel en wat hapjes gedaan met een vriendin. Toen besloot ik voor de verandering eens niet uit te gaan, maar lekker bank te gaan hangen op mijn kamertje..

Niet uitgaan, betekend wel uitslapen, maar toch zin hebben om wat meer werk te maken van mijn ontbijt. Ik kwam ooit eens dit lekkere recept voor gezonde ontbijtmuffins tegen, en bleek dat ik alle ingrediënten in huis had:) (komt niet vaak voor in ons studentenhuis). Meteen besloot ik zaterdagavond dat ik deze wilde maken zondagmorgen, voor een lekkere, uitgebreide brunch.. Heb het recept een beetje aangepast (omdat we dus toch geen ei hadden maar nog wel appelmoes), en zo werd ie opeens ook helemaal vegan! Supersimpel te maken ook.. eerst het 'beslag' in de muffinvormpjes, ik onder de douch, en toen heerlijk brunchen! Dit heb je nodig voor 6 stuks:

- 1 rijpe banaan
- 75 gram havermout
- 75 ml sojamelk
- 4 grote eetlepels appelmoes
- 1 halve theelepel baking soda (kan ook 1 theelepel bakpoeder)
- scheut citroensap (als je bakpoeder gebruikt is deze niet nodig)
- 2 theelepels kaneel (of meer of minder, waar je van houdt)
- Optioneel: Ik deed er 2 eetlepels lijnzaad, 2 eetlepels geraspte kokos, 1 eetlepel chiazaad, 1 handvol gojibessen en wat raw cacao door heen om te proberen. Lekker mee varieren, dus gebruik eens bessen, frambozen of stukjes appel en noten!

En zo makkelijk is het dus:

Je verwarmt je oven voor op 180 graden. Vervolgens prak je de banaan in een kom en voeg je alle ingrediënten toe. Doe de citroenzuur op het laatst, want daar reageert de baking soda gelijk op. Vervolgens vul je 6 muffinvormpjes met een dubbele laag muffinpapiertjes, en bak je je muffins ongeveer 30 minuten af! Ze zijn klaar als ze lekker bruin zijn aan de bovenkant. De binnenkant blijft zacht, dus ga daar niet op zitten wachten. Ze verbranden, i tell you! En daar gaat je ontbijt en moet je alsnog naar de super op zondagochtend/middag..

Ik vond ze superlekker, maar heb later toch nog wat honing toegevoegd, aangezien ik een zoetekauw ben! Gewoon er lekker overheen gestrooid. Ik at er 2 als ontbijt en de rest zou je in kunnen vriezen, maar blijven denk ik wel 2 dagen goed, dus ik heb nog een ontbijtje voor de komende dagen:) Lekker gezond en goed begin van je zondag! Ben benieuwd of jullie nog meer receptjes kennen met havermout, of zoiets ook al eens geprobeerd hebben!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen