woensdag 22 januari 2014

Superfoods: Getest! + een uitleg

In mijn vorige artikel schreef ik over mijn ervaring met havermoutpap 's morgens en de superfoods die ik daar doorheen deed. Hoe ben ik aan mijn superfoods gekomen? daar vertel ik hier nu over!

Een aantal weken geleden deed ik mee aan een winactie op de supergave website voor alle Nederlandse foodies: Oh My Foodness. Allereerst, ik ben een typische student, en i love gratis. Daarnaast, wil ik van alles proberen, dus ook superfoods. Alleen 1 kleine kanttekening: ze zijn zo duur. Pfft, google de prijzen van deze zakjes maar eens, en i tell you. Je staat stijl achterover. Je moet er wat voor over hebben om gezond te leven, maar alla.

De winactie betrof het winnen van een ecobox, gevuld met superfoods. Dit was mijn kans! Ik wilde graag superfoods proberen, maar de prijs weerhield mij er altijd van om ze te kopen, en nu kon ik ze gewoon winnen. En niet zomaar een zakje, maar veel! Gelijk testen die hap! En je raad het al: ik won! Yaay.

Het pakketje werd bij mijn ouders bezorgd, en mijn broertje was te nieuwsgierig, en heeft het geopend. Juist ja, dat krijg je als je niet meer thuis woont. Hij bekeek de inhoud eens, en het was niet interessant genoeg, schoof het aan de kant en zei: WAT is dit nou weer voor een hondenvoer?'.. Meneer bekeek de moerbijen. Ik moest er wel om lachen, nuchter jong..

Ik daarentegen, werd heel vrolijk van de inhoud, en zeer nieuwsgierig. Voor dat laatste is overigens niet zoveel nodig bij mij, maar dat ter zijde. De inhoud van het pakket, bevatte dit (overigens weer veilig in mijn studentenkamertje):


Moerbeien: Ook wel mulberries genoemd. Dit is toch wel één van mijn favorieten. Lekker zo uit de hand, of even door de yoghurt. Door warme havermout smaken ze ook prima, alleen lekkerder wanneer je ze gelijk opeet en niet 'soppig' worden. Ook fijn in granola! Moerbeien zijn stiekem al eeuwenoud (ik hoop dit zakje alleen niet...), en zijn rijk aan eiwit, vitamine C, vezels, ijzer en calcium. Daarnaast zou het bij kunnen dragen aan je gezichtsvermogen (goodbyeeee contactlenzen! Nee, oke, die crap geloof ik niet maar alle, klonk spectaculair om te vermelden).

Cacao Nibs: De naam zegt het al; cacao. Zeg je cacao, dan zeg je chocola! Zou je denken.. het gaat hier echter om rauwe cacao. Men, wat had ik me verheugd op deze lekkere snack door de yoghurt, warme havermout of overnight oats.. Maar ik vind het gewoon goor. Echt, ik kan niet aan de smaak wennen. Ook niet als ik er een giga hoeveelheid aan honing door pleur. Sorry, but not my favi. Hoewel het wel goed voor heel veel dingen is, het bevat zelfs de meeste antioxidanten van de producten uit dit rijtje.. Het is rijk aan verschillende mineralen, vitaminen, ijzer en vezels, maar nog steeds gewoon vies. Het mag dan nog zo gezond zijn, ik verpest mijn ontbijt er niet meer mee..

Hennepzaad: Tja, wat zal ik hier eens van zeggen.. Moest eigenlijk wel een beetje lachen (kinderachtig i know), aangezien ik dacht dat ik hier de dag zeker wel vrolijk mee zou beginnen. Een beetje research maakte mij wijzer en vertelde me dat ze rijk zijn aan vitamine E en B, en ze heel veel vezels bevatten (wat weer goed is voor you knowwww). In nederland nog niet heel bekend, in Zwitserland des te meer. Deze heb ik wederom getest in mijn havermoutje, en merkte niet veel van de smaak: het zou nootachtig moeten smaken. Google is my friend en vertelt me dat het ook erg lekker kan zijn over salades en in risotto! Snel een keertje proberen dus..

Chiazaad: Krachtig zaadje! Ook van deze smaak niet veel gemerkt, zorgt wel voor wat knapperigheid. Heb het ook in de overnight oats geprobeerd en vanaf het begin toegevoegd. Het zorgt voor een bindingseffect, en dat het allemaal wat 'dikker' wordt. Zo kan je er oneindig mee experimenteren, als basis van toetjes. Ook zijn ze goed voor de spieropbouw en zou je er hart- en vaatziekten mee kunnen voorkomen.. Nice!

Goji-bessen: Deze lekkere besjes worden in China gebruikt als geneesmiddel. Gelukkig ben ik niet zo Chinees weggelegd, en vind ik ze niet naar geneesmiddelen smaken, maar naar rozijntjes, jum! Ze schijnen bij te dragen aan de gezondheid van organen als de lever en nieren. Plus, plus, plus; kopen dus:)

Inca-bessen: Tja, wat zal ik hier van zeggen.. Nadat ik de goji-bessen zo lekker vond, vielen deze een beetje tegen. Ook supergezond (immuunsysteem en spieropbouw), daar niet van, ze zijn alleen een beetje zuur. Geloof graag dat ze wel heerlijk smaken door cake(jes) of door homemade granola. Deze geef ik nog niet op, gewoon mee blijven experimenteren.

Nou, dit was mijn avontuurtje met superfoods. Ben benieuwd naar jullie eigen ervaringen of tips voor mij! Ik blijf in ieder geval nog even experimenteren.

Zoals je kunt zien, zijn alle producten van VitaFood. Ben je nieuwsgierig naar de prijzen of recepten met deze producten, neem dan eens een kijkje op hen site, of google gewoon!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten