zaterdag 22 februari 2014

Baka Bana (gebakken banaan)

Super simpel, heerlijk, snel en goedkoop. Vier woorden die voor een studentenmaaltje zeer belangrijk zijn, en die dit gerecht alle vier omvatten. Ik moet toegeven.. de foto hiernaast is niet moeders mooiste, maar zo smaken ze wel het best:) Lekker bruintje.. als we ons dan toch in Suriname wanen..

Afgelopen week zag ik mijn Surinaamse kookboek weer liggen, en wilde nog zo graag een keer baka bana maken zoals mijn vriendinnetje uit Suriname dat altijd maakt. En dat bleek zooo simpel. Je hebt er voor nodig: een poepbruine (of liever zwarte) bakbanaan van de toko, zonnebloemolie, en poedersuiker. That's it. Ga dit niet proberen met een verrotte of oude banaan die je nog hebt liggen lieve medestudenten; dat werkt niet. Tenzij je lekkere zonnebloemolie wilt slurpen als smoothie met bananenprut.

Je ontdoet de banaan van zijn schil, snijd hem in de lengte doormidden en vervolgens in schuine plakken. Of snijdt in rondjes, vierkantjes, hartjes, wat jullie leuk vinden;).. Vervolgens verwarm je in een wok een goede hoeveelheid zonnebloem olie zodat je je stukjes kunt frituren. Ongeveer 1,5 minuut per kant, en wanneer ze lekker bruin zijn, serveer je ze op een bordje. Ik gooide er lekker veel poedersuiker overheen, maar ik denk dat met slagroom of vanille ijs ook een perfecte combi is. Hmm..

Wist je trouwens dat ze dit in Suriname niet als toetje eten, maar gewoon als bijgerech? Bij mijn vriendin krijg ik het vaak bij de nasi, roti of kippenpootjes.. Ook lekker:)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten