woensdag 19 februari 2014

Scones

Na de afgelopen tijd wat hoofdgerechten te hebben geplaatst, nu weer tijd voor iets zoets. Scones, mean i love scones.. Ik probeerde al een tijdje van die mooie hoge, luchtige scones te krijgen, zoals vaak bij een goede high tea worden geserveerd.. En ja, het is me gelukt.. Het verrassende ingrediënt was karnemelk, in combinatie met baking soda.. 

Ik serveerder er lemon curd, aardbeienjam en natuurlijk clodded cream bij. Ik heb gehoord dat je die laatste ook bij de jumbo kunt kopen, anders maak je het gewoon lekker zelf van mascarpone en creme fraich (lekker vet, i know, maar als je dan wat lekkers neemt, kan je het maar beter goed doen).
De lemoncurd kocht ik bij de AH van het merk Chivers, niet duur en zeer goed te doen. Ook dit kun jezelf maken (schijnt ook makkelijk te zijn), maar waag ik me niet aan.. Oke, dikke edit: Vandaag lemon curd op mijn werk getest (ik werk bij de Dille & Kamille; i know, love my job), en deze is goddelijk! serieus, als je tot nu toe altijd die van de appie hebt gebruikt: koop deze nooit meer, maar die van de Dille.. Oh-mijn-god, heerlijk.. De curd is er ook in een hemelse appel-kaneel variant.. Jeetje, ik smolt weg..

Oké, eigenlijk is het maken van scones vet makkelijk. Je gooit 225 gr. zelfrijzend bakmeel, theelepel baking soda en het zout in een kom en kneed hier 75 gr. roomboter doorheen. Wanneer je kruimelbeslag hebt, mix je een ei met 150 ml. karnemelk en dit kneed je door je kruimelbeslag, totdat alles aan elkaar kleeft. Maak hier een bal van (net als bij appeltaart). Stuif een werkblad in met wat bloem en rol je deeglap uit. Ik maakte hem zo ongeveer 2,5 cm. dik. Je kan hier lekker in variëren, zoals je ziet had ik best grote, maar misschien ook leuk om mini's te maken. Leg ze vervolgens op een met bakpapier bekleedde bakplaat, bestrijk ze met een losgeklopt ei of nog wat karnemelk. Hierna zou je er nog wat suiker/kaneel overheen kunnen strooien, lijkt mij lekker voor de volgende keer!
Vervolgens zet je ze ong. 15 min. in een voorverwarmde oven (160 graden).

Lekker voor bij een high tea, feestje, zondagsontbijt of gewoon lekker tussendoor!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten