dinsdag 11 februari 2014

Surinaams koken; Fou yong hai

Sinds twee weken zijn een aantal vriendinnetjes van me weer back in town! Ze gingen
een half jaar naar Suriname om daar af te studeren (1tje komt zelf uit Suriname), en verlieten mij.. Niet dat ik heel zielig alleen achterbleef ofzo, maar toch:D Ze zijn weer terug, en dus ook een deel van mij wat weer terug is ;)..
 
Ik kreeg van een van hen een boekje over Surinaams koken; geweldig. Ik hou ervan om in andere landen het eten te verkennen. Gewoon, omdat je het niet kent en het nieuw is.. Ik ben soms echt te nieuwsgierig, en zo ook naar eten en andere culturen. Het zouden mijn vriendinnen niet zijn als zij dit niet over mij wisten, en dus kreeg ik dit boekje. Op een zaterdagavond waarop ik alleen met 1 huisgenootje zou eten, besloot ik dit boekje eens te bestuderen en gelijk te gebruiken. Ik koos voor de komkommers in zuur als bijgerechtje (deze kende ik van mijn  Surinaamse vriendin), en maakte fou yong hai (wat volgens mij niet echt Surinaams is maar oké; het recept bevatte een verse saus en niet uit een pakje), en Surinaamse Nasi! Lekkah lekkah van Els (en dus niet van Lassi:)).. Het was dus echt heel erg lekker en een keer wat anders..
 
Als eerste, maakt ik s ochtends al de zure komkommer, om deze te laten marineren. Ik
gebruikte voor 2 personen, 3 kwart komkommer. Deze had ik in 'halve maantjes' gesneden. Dit doe je door de komkommer te halveren (als je hem rechtop zet dus) en dan de zaadlijsten met een lepeltje te verwijderen. De halve maantjes doe je in een kom. Vervolgens zet je water met 4 flinke eetlepels suiker op het vuur. Doe dit een beetje op de gok. Ik zou 300 ml. gebruiken. Wanneer het water kookt, zet je het vuur zacht, voeg je de kruiden toe en laat je het even 'borrelen'. Ongeveer 3 minuutjes, waarna je de azijn (350 ml.) toevoegt. Daarna zet je het vuur uit en laat je het afkoelen. Ondertussen snipper je een rood uitje. Deze voeg je toe aan de komkommer. Als je het extra pittig wil hebben zoals de Surinamers (en dus niet zoals mij, ik ben een mietje op dat gebied), voeg je nog een half pepertje (zonder zaadjes) toe. Wanneer het water-suikermengsel is afgekoeld, voeg je deze aan de komkommer toe, en zet je deze afgedekt in de koelkast tot gebruik. Zo laat je deze lekker marineren.

's Avonds, als je van plan bent te gaan koken en wel een keer trek hebt gekregen, maak je de rest. Hiervoor heb je nodig:
- Roerbakrijst van Lassie (deze hadden we nog, maar anders volstaat gewone afgekoelde rijst ook, of zilvervlies, wat jij wilt)
- 3 eieren
- Melk
- Zakje met nasi kruiden ( i know, to bad)
- Prei
- Ui
- Ketchup
- Suiker
- Azijn
- Peper en zout
- 1 eetlepel bloem

In 1 kom breek je de eieren en voeg je hier een flinke scheut melk aan toe. Dit klop je op met de peper en zout, en laat je een tijdje zo staan. Vervolgens maak je de fou yong hai saus. Ik dacht trouwens altijd dat het foe yong hai was, maar in het boekje staat het anders.. Anyways; dit doe je door 5 flinke eetlepels ketchup met een eetlepel suiker, snufje zout, 1 eetlepel bloem en wat azijn te mengen in een kommetje. Laat dit staan tot gebruik.
Snij de prei en ui in ringen. Bak deze in een pan met anti-baklaag met wat olijfolie aan. Vervolgens voeg je de rijst toe (ongeveer een kopje pp). Wanneer je deze even hebt meegebakken voeg je een kopje water pp toe. De rijst zal dit water opnemen. Vervolgens voeg je de nasi kruiden toe (en wat water als je wilt). Zet je vuur zacht.
In een andere pan bak je nu óf 1 grote, maar ik heb 2 kleine omeletten gebakken. Je kan vast een ei bakken, dus bepaal zelf wanneer ze klaar zijn;). Deze omeletten leg je om te serveren op het bord. Giet wat zelfgemaakte fou yong hai-saus toe, en klap je omelet dubbel. Serveer met je nasi en komkommer!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten